Tokmamman testar Balsammetoden..

Publicerat: juni 20, 2011 i Anna testar & tipsar

Jag har för ungefär en vecka sedan börjat med balsammetoden. I korta drag innebär det att man slutar använda shampo och tvättar håret med balsam.
Man tvättar håret en sista gång med shampo som ska innehålla sulfater men inte silikoner, mineraloljor eller liknande. Det kan vara bra att tvätta håret 2 gånger med shampo så man får det riktigt rent!

Sen ska man ha ett tvättbalsam som man gnuggar ordentligt in i hårbotten. Gnuggar man ordentligt så blir håret rent. Skölja noga. Sen man man ha en vårdande balsam på längderna. Än så länge har jag bara tvättbalsam i håret och tycker det funkar bra.

Varför balsammetoden? Jag har länge vetat att shampo inte är bra och att man inte ska tvätta det så ofta för shampo sliter på håret. Med alla mina blekningar så kan de ju inte skada med massa balsam 🙂
Produkterna som är ok (dvs godkända för balsammetoden) är oftast sånt man hittar i sin matbutik så det är ingen dyr metod.


Mitt tvättbalsam och sista shampo

Balsammetoden är väldigt bra om man vill ha fina lockar. Hur jag än gör så faller mitt hår platt! men med balsammetoden får jag riktigt bra med volym och lockar som håller & jag har endast gjort detta i knappt 1 vecka!
Jag har även fönat håret rakt men då får jag samma volym som tidigare.

Blir håret fett? Mitt hår håller sig bra i 2 dagar och 3 dagar om jag är hemma den dagen med shampo men med balsammetoden kortas det ner med 1 dag. Jag vill dock inte börja tvätta håret varje dag så idag får det helt enkelt se ut som om jag har 2 kg smör i 🙂

Ha ha detta som skulle bli ett kort inlägg. Men om detta låter intressant så googla. Kommer en uppdatering senare om detta när jag testat detta lite längre.

En sista sak som är super om man vill få lockigt hår är ploppning.

Man får grymma lockar av detta! Ikväll blir det en tvättning och sedan ploppning 🙂

Kommentera

