Anledningen till bloggfrånvaro: Hungerspelen!

Publicerat: juli 11, 2011 i Böcker

Just nu är det väldigt tyst här på bloggen och det beror på att jag sitter med näsa i dessa böcker så fort jag får chansen!

Flisans pedagog tippsade mig om dessa böcker och varnade mig för en jobbiga vecka utan sömn. Jag förstår nu vad hon menar. Herregud vilka bra böcker!! Jag var väldigt skeptisk när jag gogglade om hungerspelen men gav det en chans ändå. Bästa beslutet någonsin!

Här kommer lite om den första boken:

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!
   Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen…

Jag ger 5/5 i betyg!

Kommentera

