Vampire Academy – Nya Twilight!

Publicerat: oktober 21, 2011 i Böcker

Jag har inte riktigt haft tiden denna vecka med bloggvärlden. Anledningen? Jo denna underbara bokserie. Jag lever och andas för Vampire Academy.

Behöver jag ens skriva att jag är så tacksam att Xander har under veckan tagit 4h lång tupplur under veckan? 🙂

Serien består av 6st böcker:

  1. Törst (Vampire Academy)(2007)
  2. Fruset Blod (Frostbite)(2008)
  3. Skuggkysst (Shadowkiss)(2008)
  4. Löftet (Blood Promise)(2009)
  5. Andens Kraft (Spirit Bound)(2010)
  6. Yttersta Offret (Last Sacrifice)(2010).

Serien handlar om Rosemarie ”Rose” Hathaway och Vasilisa ”Lissa” Dragomir, två helt olika flickor som är bästa kompisar. Rose är en Dhampir som håller på att utbilda sig till att bli Lissas beskyddare. Rose har långt mörkt hår, kurvor, och mandelfärgad hy. Lissa är en Moroiprinsessa som är den sista i sin släkt(Dragomir) efter att hennes familj dog i en bilolycka. Lissa är lång och smal, med vågigt blont hår och blek hy.

Rose och Lissa har ett mystiskt band mellan dem, det gör att Rose ibland kan se genom Lissas ögon och då även känna hennes tankar och känslor. Detta visar sig vara väldigt bra då både Rose och Lissa är bra på att försätta sig i fara. Detta band kommer sig utav att Lissa är en andemagiker. Alla moroi utvecklar en talang i ett av de fyra elementen; Vatten, Luft, Eld och Jord, utom ett fåtal som utvecklar talang i ett femte, tills nyligen okänt element. Anden. Tillsammans med Lissas föräldrar och hennes bror dör även Rose i bilolyckan men blir återupplivad av Lissa. Lissa är inte medveten om att hon kan hela. I och med detta blir Rose ”skuggkysst”, därav bandet. Rose är också hopplöst förälskad i sin mentor, Dimitri Belikov. Det inte är särskilt bra eftersom han är lika förälskad i henne och för att en lärare inte får ha ett förhållande med en elev och för att båda ska bli Lissas beskyddare en dag och då kan de inte ha ett band till varandra. Om det skulle komma en strigoi skulle de förmodligen inte beskydda Lissa utan varandra istället.

Här snackar vi omöjlig kärlek! Den är så bra! Jag är på bok 4. Jag får pulsen upp i 180, gråtit en skvätt, skrattat ja allt!

Ett hett tips inför helgen 🙂

kommentarer
  1. Sofia skriver:

    Oh bra tips! Måste inhandlas, kanske finns på ljudbok?! Men ikväll är det VD som gäller! 🙂

  2. malin skriver:

    Åh det låter intressant! Har inte hört talas om de faktiskt. Är så dålig på att läsa men just twilight sagan har jag läst så då borde dessa passa också =)

  3. Inte min typ av böcker, men måste nog tipsa min vän Emma om dessa böcker.. Verkar vara i hennes smak, hehe.

  4. Ja jag hoppas det jag också.. 🙂

  5. frida skriver:

    de böckerna har jag läst

  6. frida skriver:

    de skit bra !!

Kommentera

