Kampen om sömn!

Publicerat: januari 3, 2012 i Alexander 1-1½ år, Morgon Bön

God morgon!
I går kväll bestämde jag mig för att ta kampen med sonen. Nu jäklar ska jag få sova!

Xander har fått som vana att dricka vatten hela natten! Vaknar han så var det vatten som fick honom att somna om. 90% av gångerna ville han bara ha en liten klunk så det är inte pga törst men vissa gånger dricker han massor.

Att neka honom vatten känns inte alls bra. Jag har provat att ge honom välling ifall att han är hungrig men icke.

Men att fortsätta ge honom en liten klunk vatten 1 gång i timmen är inte hållbart.

(vissa nätter vaknar han och är arg som ett bi och inget hjälper och det pågår länge! Vad det beror på vet vi inte)

Sonen fick vatten innan läggdax och sen fick det vara nog!

Vad tyckte sonen om detta? Han protesterade många gånger men väldigt korta stunder! Hade han gallskrikit hade han fått sin älskade flaska!

Resultat av första natten:

20120103-083533.jpg
En väldig värk i rygg och nacke så värmekudden fick åka på.. Jag tror att jag har somnat hårt mellan xanders protester..

kommentarer
  1. Tyvärr får man nog vara lite hård mot dom, för det är ingenting de behöver en gång i timmen nattetid när de är över 1 år. Att vakna EN gång per natt kanske är acceptabelt och något man kan leva med även om det säkert går att vänja bort det med. Det stör ju deras egen nattsömn också. Vi vande Alicia av med att äta på natten vid 6 månaders ålder då hon inte längre hade behov av mat på natten utan mest vaknade av vana. Vi tänkte att det var lika bra att vara hård med en gång så vi slapp problem senare. Tre nätter vaknade hon och då fick hon ny blöja bara sen fick hon helt enkelt skrika en stund tills hon somnade om. Men hon somnade om och efter tre nätter sov hon natten igenom🙂

    Jag skulle köra den hårda metoden om jag var du, det svider i mammahjärtat men du gör honom bara en björntjänst om du låter honom hållas. När han börjar på dagis kommer han behöva en ordentlig nattsömn. När han vaknar låt honom skrika, skriker han länge så gå och bädda om honom och vyssa lite eller nåt men TA INTE UPP HONOM eller ge honom nånting bortsett från napp om han har det.

    Lycka till och hoppas ni får ordning på sömnen snart!🙂

  2. Jannica skriver:

    Men urs vad jobbigt! Men efter några nätter borde han väl ha vant sig lite?

  3. moster the one and only skriver:

    Lina har många kloka ord. Sen är det ju så att när Xander skriker och du ger flaskan ,vatten eller vad det nu är så kommer han använda skrikandet som ”vapen” mot dig… Håll lite koll om det där vatten drickande om det fortsätter alltför länge, ta och kolla hans blodsocker nivå i BVC att det inte är diabetes…

  4. Sofia skriver:

    Har fajt med Kerstin nu här oxå som har gått från att nästan aldrig dricka välling på natten till att vilja ha det 3 ggr. Igår skrek hon i en timme (kl 22 vaknade hon första gången!) sen fick hon välling och somnade om. Idag hoppas jag att det går fortare och att jag står på mig.
    Det blir ju en ond cirkel för hon som är så matglad äter inte alls lika bra när hon får nattvälling!!

Kommentera

